بهترین ساعت استفاده از ماشین لباسشویی

با توجه به این‌که در حال حاضر امکان استفاده از وسائل انرژی‌بر خانگی برای اکثر مردم وجود دارد، مصرف انرژی در بخش خانگی و تجاری طی دو دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته است؛ در این بین ماشین لباسشویی از ضروری‌ترین لوازم رفاهی هر خانواده‌ای محسوب می‌شود که دراختیار داشتن یک ماشین لباسشویی پربازده که بتواند با مصرف بهینه آب، برق و مواد شوینده کیفیت شست‌وشوی مطلوبی ارائه دهد، برای مصرف کننده بسیار حائز اهمیت است.

آمارها نشان می‌دهد حدود ۸۰ درصد از خانوارهای شهری از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنند. هم‌اکنون حدود ۱۵ میلیون دستگاه ماشین لباسشویی در کشور وجود دارد و متوسط مصرف انرژی این دستگاه با استفاده از گرمکن (المنت گرم کننده آب) برای یک سیکل کامل شست‌وشو که حدود ۱.۵ ساعت است، ۱.۲۶ کیلووات ساعت است.

در طول سال، یک ماشین لباسشویی حدود ۱۲۱ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند و اگر این مقدار را برای تمامی ماشین لباسشویی‌های موجود در کشور محاسبه کنیم، سالانه نزدیک به ۱۸۰۰ گیگاوات ساعت انرژی الکتریکی استفاده می‌شود که با بکارگیری توصیه‌های ارائه شده نه تنها در مصرف برق ماشین‌های لباسشویی به میزان ۱۰ درصد صرفه‌جویی خواهد شد، بلکه طول عمر این تجهیز نیز افزایش خواهد یافت.

اما در کنار گران‌تر بودن قیمت برق در ساعت اوج در بسیاری از ساعت‌های دیگر قیمت برق حتی از تعرفه مصوب عادی هم ارزانتر است. این پاداشی است برای افرادی که در زندگی خود همه چیز را با برنامه‌ریزی انجام می‌دهند و با هوشمندی تمام کالا یا خدمتی را نه تنها گرانتر نمی‌خرند بلکه حتی بسیار کمتر از مبلغ واقعی آن نیز پرداخت می‌کنند.

یک مثال ساده را با هم مرور کنیم. ماشین ظرفشویی وسیله‌ای است که در زندگی بسیاری از مردم در سال‌های اخیر وارد شده است. یک راهکار این است که پس از صرف ناهار نیمروز، ظرف‌ها را در ماشین بگذاریم و آن را روشن کنیم. طبیعی است این ساعت از ۱۴ تا ۱۷ خواهد بود که قیمت برق در بالاترین حد ممکن است. اگر فرض کنیم ماشین ظرفشویی یک ساعت روشن باشد با توجه به مصرف آن، حدود ۲ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند که قیمت برق در این ساعت ۲.۵ برابر قیمت عادی است و به صرفه نیست.

 ماشین لباسشـویی :
 سعی شود که از ظرفیت ماشین لباسشویی بطور کامل استفاده به عمل آید. 

 در هنگام خرید ماشین لباسشویی، ماشینهای با دو شیر ورودی آب گرم و آب سرد انتخاب و خریداری شود.

در حداقل دمای مناسب و مورد لزوم تنظی شود، تا از مصرف بیش از حد برق و اتلاف آب گرم جلوگیری گردد.
 حتی المقدور سعی شود بجای استفاده از خشک کن ماشین لباسشویی، پس از آخرین شستشو، با خارج کردن لباسها، از تهویه طبیعی برای خشک کردن آنها استفاده شود.
 فیلتر آب خروجی ماشین لباسشویی تمیز نگهداشته شود.
 به هیچ وجه از ماشین لباسشویی در ساعات اوج مصرف استفاده نشود.

 روزهای تعطیل. و ساعات اولیه صبح بهترین ایام برای روشن کردن ماشین لباسشویی است.

همچنین برای شستن لباس از آب با درجه حرارت مناسب، استفاده شود. با توجه به جنس لباس و میزان کثیفی تا جای ممکن سعی شود به جز مواردی که با لکه‌های چربی یا زغال سر و کار دارید، از آب سرد برای شست‌وشوی لباس استفاده کنید. تنها تغییر حالت استفاده از آب داغ (۶۰ درجه سانتیگراد) به آب گرم (۴۰ درجه سانتیگراد) میزان مصرف انرژی را ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

در صورت لکه‌گیری لباس‌ها قبل از شست‌وشو می‌توانید برای شست‌وشو از آب سرد و یا آب ۴۰ درجه استفاده کنیدحتی الامکان به جای استفاده از خشک کن ماشین لباسشویی از هوای آزاد جهت خشک کردن استفاده کنید.

در صورتی که لازم است از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده کنید، تعداد دورهای آبگیری را افزایش دهید تا رطوبت بیشتری از لباس‌ها گرفته شود، در نتیجه زمان کمتری برای سیکل خشک کنندگی لازم است. چراکه مصرف برق سیکل آبکشی نسبت به مصرف برق سیکل خشک کنندگی کمتر است.

علاوه بر این هنگام شست‌وشو، از برنامه شست‌وشوی اقتصادی لباس استفاده کنید، این برنامه علاوه بر کاهش میزان برق مصرفی برای گرم کردن آب، میزان آب مصرفی جهت شست‌وشو را نیز کاهش می‌دهد.

در هنگام شست‌وشو، لباس‌های بسیار کثیف را از لباس‌هایی که کمتر کثیف هستند، جدا کنید و هر کدام را جداگانه (البته با ظرفیت کامل) در ماشین لباسشویی قرار دهیدو مهم‌تر آنکه  از بکار بردن ماشین لباسشویی در ساعات اوج مصرف برق خودداری کنید.

در پایان فرآیند شست‌وشوی لباس، دو شاخه ماشین لباسشویی را از پریز خارج کنیدبه دلیل اینکه ماشین لباسشویی به دلیل داشتن بار پنهان، دارای مصرف آماده به کار (استندبای) است.

از سوی دیگر لازم است تعمیر و نگهداری ماشین لباسشویی خود را به طور مرتب و براساس برنامه‌ای که در دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی پیشنهاد شده، انجام دهید و فیلتر و دهانه پودر ماشین لباسشویی را به طور منظم تمیز کنید. توجه داشته باشید که تمیز نگه داشتن ماشین لباسشویی علاوه بر کاهش مصرف انرژی، عمر دستگاه را نیز افزایش می‌دهد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد