آموزش مدیریت زمان به کودکان | 9 راه آسان برای آموزش این مهارت مهم به کودکان

چگونه به فرزندم مدیریت زمان را آموزش دهم؟ برای آموزش این مهارت مهم چه بازی هایی انجام دهیم؟ عجله کن." "میدونی ساعت چنده؟" "دیر شد ." "چی اینقدر طول میکشه؟" گاهی اوقات احساس می‌کنید که در حال بزرگ کردن کودکانی هستید که هیچ درکی از زمان ندارند؟ مدیریت زمان و انجام مسئولیت هایی که ما به کودکان می سپاریم می تواند برای آن ها چالش برانگیز باشد چرا که عوامل مختلفی مانند بازی کردن، انجام کاردستی، وقت گذراندن با دوستان و تخیلات می تواند باعث حواس پری آن ها گردد. اما جایی برای نگرانی نیست، نشر نبات روش هایی را به شما معرفی می کند که به کمک آن ها بتوانید مدیریت زمان را به کودکان خود آموزش دهید. با ما همراه باشید.


روش های آموزش مهارت مدیریت زمان به کودکان

مدیریت زمان را سرگرم کننده کنید: یادگیری مدیریت زمان باید کودکان سرگرم کننده باشد. اجازه دهید از مداد رنگی برای رنگ آمیزی تقویم های خود استفاده کنند. برای مشخص کردن روزهای خاص، برچسب اضافه کنند. آموزش این مهارت را به یک بازی تبدیل کنید تا ببینید چه کسی می تواند کارهای ساده ای مانند مسواک زدن، پوشین کفش ها و یا آماده کردن کوله پشتی را مدت زمان معین انجام دهد. هرچه مدیریت زمان را برای فرزندانتان سرگرم‌کننده‌تر کنید، درک اهمیت زمان و نحوه مدیریت آن آسان‌تر خواهد بود.

آموزش را قبل از نوجوانی آغاز کنید: اگر چه می توانید مهارت مدیریت زمان را نیز به نوجوانان آموزش دهید، اما هر چه زودتر این کار را شروع کنید، برای آنها بهتر و آسان تر خواهد بود. کودکان پیش دبستانی می توانند این کار را از طریق فعالیت های کوچکی نظیر پوشیدن لباس، ساماندهی اسباب بازی ها که در مدت زمان کوتاهی صورت می گیرد، یاد بگیرند. دانش آموزان نیز می توانند با زمان های تعیین شده برای شروع و تکمیل تکالیف و کارهای ساده متناسب با سن خود در خانه شروع کنند.

نحوه اندازه گیری زمان را به کودکان آموزش دهید: حتی کودکانی که می دانند چگونه زمان را بخوانند لزوماً نمیتوانند زمان را اندازه گیری و مدیریت کنند. با تنظیم یک تایمر برای مدت زمانی که قرار است یک کار را انجام دهند، به آنها کمک کنید. ساعتی برای کودکان تهیه کنید و تقسیم بندی دقیقه ها به آن ها آموزش دهید. شما سعی نمی کنید به فرزندان خود بیاموزید که طبق ساعت زندگی کنند. هدف شما این است که به آنها کمک کنید بفهمند یک ساعت، 15 دقیقه یا حتی پنج دقیقه چه مفهومی دارد. به عنوان مثال اگر به آن ها گفتید که «پنج دقیقه دیگر می‌رویم»، متوجه می شوند که این بدان معنا نیست که اول وقت دارند با اسباب‌بازی‌هایشان بازی کنند و یا تلویزیون تماشا کنند.

برای هر یک از اعضای خانواده تقویم ایجاد کنید: برای آموزش مدیریت زمان به کودکان می توانید آن ها را در ساخت یک تقویم کاری یاری کنید. این تقویم می توانید به صورت کاغذی و یا در برنامه ای کامپیوتری باشد. این تقویم را بر اساس وظایف روز یا هفته تقسیم کنید. جهت رمزگذاری و دقت بیشتر، از کودکان بخواهید تا فعالیت های مورد نظر را با رنگ های مختلف مشخص نمایند. این تقویم را همچنین می توانید به گونه ای طراحی کنید که کودکان برنامه های خود را بر اساس اولویتشان جابجا کنند.

 

به برنامه ریزی پایبند باشید: اینکه کودکان از شما بخواهند کمی بیشتر بازی کنند، ممکن است کار را برای شما سخت کند. از آنجایی که به تازگی آموزش مدیریت زمان را به آن ها شروع کرده اید، پیش رفتن طبق برنامه را برایشان الزامی سازید. حتی اگر کودکان با همچنان درگیر انجام مسئولیت باشد اما زمان آن تمام شده باشد، بر انجام مسئولیت بعدی اصرار نمایید. چشم پوشی از این موضوع می تواند سبب ضعف کودکان در مدیریت زمان شود.

بیش از اندازه برای کودکان برنامه ریزی نکنید: یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که ما به‌عنوان والدین مرتکب می‌شویم این است که سعی می‌کنیم فرزندانمان را در هر فعالیتی بعد از مدرسه شرکت می‌دهیم. لطفا برای فرزندان خود بیش از حد برنامه ریزی نکنید چرا که این کار نه تنها مدیریت زمان را به آن ها آموزش نمی دهد، بلکه رفته رفته کودکان را نسبت به انجام دقیق برنامه دلسرد می کند. پس از انجام این کار اجتناب کنید تا بتوانند به بهترین نحو زمان خود را مدیریت کنند.

زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید: تنظیم برنامه و پایبندی به آن مهم است. اما بخشی از این برنامه را به اوقات فراغت اختصاص دهید. این لحظات بهترین وقت برای یادگیری مدیریت زمان کودکان هستند. زمان های استراحت و فراغت می تواند سرگرم کننده و بدون ساختار باشد، اما در کنار اصول مدیریت زمان را به خوبی درک می کنند، چرا که باید زمانی برای شروع و پایان آن در نظر بگیرد. آن ها متوجه خواند شد که مدیریت زمان تنها این نیست که برای رفتن به مکانی آماده شوند یا یک فعالیت ساختار یافته را به موقع به پایان برسانند، به زمان هایی که بازی می کنند نیز اطلاق می شود.

جوایزی در نظر بگیرید: بله، شما می توانید برای آموزش مدیریت زمان به کودکان پاداش دهید و این امتیازات می توانند انگیزه های خوبی باشند. جوایز می توانند روزانه یا هفتگی باشند و شما باید به عنوان یک خانواده در مورد آن پاداش ها تصمیم بگیرید. برای پاداش دادن به کودکان خلاق باشید، برای مثال به عنوان جایزه می توانید به آن ها برای بازی کردن و تماشا برنامه تلویزیونی فرصت بیشتری بدهید. پیروی از برنامه تعیین شده برابر است با رفتن به پارک آبی. برای کودکان کوچکتر می توانید بازه زمانی کوتاه تری را برای دادن پاداش در نظر بگیرید.

به آنها در تعیین اولویت های روزانه کمک کنید: اول، بعدی و آخر را به خاطر بسپارید. کودکان کوچکتر ممکن است درک نکنند که اولویت چیست، اما شما همچنان می توانید مفهوم آن را آموزش دهید. اولویت های آنها عموماً در مقیاس هفتگی، روزانه یا حتی ساعتی است. به آن ها کمک کنید تا زمان خود را با استفاده از روش سازماندهی اول، بعدی و آخر مدیریت کنند. به عنوان بگویید ابتدا باید مسواک بزنند، سپس کیف خود را برای فردا صبح آماده کند و در آخر به رختخواب برود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تمامی روش هایی که می تواند در آموزش مدیریت زمان به کودکان مفید باشد را ذکر کنیم. به یاد داشته باشید که کتاب و مجله کودک می تواند تاثیر بی نظیری در آموزش مهارت های مختلف داشته باشد. مدیریت زمان نیز یکی از مهارت هاییست که می توانید به کمک این ابزارهای سرگرم کننده به صورت غیر مستقیم به کودکان خود آموزش دهید. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد