استراتژی های شگفت انگیز برای آموزش اشتراک گذاری به کودکان

بهترین راه برای آموزش اشتراک گذاری به کودکان چیست؟ یکی از مهمترین مهارت های اجتماعی که هر کودکی باید در سال های ابتدایی بیاموزد، اشتراک گذاری است. کودکان بخصوص کودکان نوپا به طور طبیعی خود محور هستند و در اشتراک گذاری وسایل و اسباب بازی های خود مشکل دارند و این موضوع قسمتی از فرایند رشد آن هاست. کلماتی مانند نه مال خودمه و نمیدمش از جمله واژگانی است که کودکان هنگام بازی برای اشتراک گذاری وسیله ای که دارند و نمیخواهند شخص دیگری آن را بگیرد، همراه با با کشیدن، چنگ زدن و یا به آغوش کشیدن استفاده می کنند. اما چرا اشتراک گذاری اهمیت دارد؟ چگونه می توانیم آن را به فرزندمان آموزش دهیم؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

اهمیت آموزش اشتراک گذاری به کودکان
اشتراک گذاری می تواند نقش مهمی در تقویت روحیه همکاری و کارگروهی در کودکان داشته باشد و اتحاد و پیوندی که با دوستان و خانواده دارند را افزایش دهد. کودکان باید بیاموزند که وسایل یا زمان خود را به اشتراک بگذارند تا بتوانند دوستان جدید پیدا کرده و ارتباط خود را با آن ها حفظ کنند. اشتراک گذاری به کودکان سازش و انصاف را می آموزد.
توانایی اشتراک گذاری یکی از نقاط عطف رشد در کودکان است. همانطور که نمی توان انتظار داشت که یک کودک 3 ماهه راه برود نباید انتظار داشت که فرزندتان تا زمانی که برای اشتراک گذاری آماده نشده است چیزی را با دیگران شریک شود. مراحل رشد روانی اجتماعی کودکان را در نظر بگیرید (رشد روانی فرد در محیط اجتماعی و تعامل او با دیگران). کودکان خردسال به طور طبیعی بسیار خود محور هستند. آنها در درک چیزی خارج از دیدگاه خود مشکل دارند.
 بسیاری از محققان همچون پیاژه و اریکسون ثابت کرده اند که در سنین تقریباً 2 تا 7 سالگی، کودکان به آرامی یاد می گیرند که دیگران افکار، دیدگاه ها و ایده های متفاوتی نسبت به خودشان دارند. در این دوره، کودکان در برابر درخواست والدین و مربیان مقاومت نشان می دهند چرا که به تازگی درک این مفهوم را آغاز کرده اند. اشتراک گذاری نیز مانند هر مهارت دیگری نیاز به تمرین، زمان و پرورش دارد. روش های زیادی برای آموزش این مهارت به کودکان وجود دارد که در ادامه به آن ها پرداخته ایم.
نکاتی برای آموزش اشتراک گذاری به کودکان
الگوسازی کنید: شاید آگهی بازرگانی کودکان می بینند و کودکان انجام می دهند را در تلویزیون دیده باشید. کودکان همواره در حال ثبت و ضبط رفتارهای والدین و اطرافیان هستند و عینا آن رفتارها را تکرار می کنند. برای آموزش اشتراک گذاری به فرزند خود در قدم اول سعی کنید الگوی خوبی برای او باشید. اگر می خواهید میوه بخورید، به او نیز تعارف کنید. به فرزندتان اجازه دهید با استفاده از ماژیک های شما نقاشی اش را رنگ آمیزی کند. میتوانید برای مدل سازی اشتراک گذاری از همسرتان کمک بخواهید به عنوان مثال به همسرتان بگویید ممنونم که به من هم آجیل دادی و خوشحال میشم تو هم در خوارکی های من سهیم شوی.
اجبار به اشتراک گذاری ممنوع: کودک را مجبور به اشتراک گذاری نکنید. گاهی اوقات مواردی وجود دارد که کودک شما حاضر به اشتراک گذاشتن آنها نیست و این خوب است. اگر او را مجبور کنید چیزی را که حاضر به رها کردنش نیست به اشتراک بگذارد، ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و به جای سخاوتمندی او را عصبانی کند. به عنوان مثال، دوست شما با فرزندانش به خانه شما می آید. ممکن است اسباب بازی هایی برای کودک شما بسیار خاص باشند. یا به کودکتان اجازه دهید چیزهایی را که نمی‌خواهد به اشتراک بگذارد در اتاقش بگذارد و در را ببندد. دادن فضایی به فرزندتان برای نگه داشتن برخی چیزها برای خودش، ممکن است به او کمک کند که تمایل بیشتری برای به اشتراک گذاشتن اسباب بازی های دیگر خود پیدا کند. 
فراموش نکنید که کودکان روی وسایل خود حس مالکیت دارند: یکی دیگر از روش هایی که می تواند در آموزش اشتراک گذاری به کودکان کمک کند اینست که به داشته های کودک احترام بگذارید. اگر چه او کوچک است و یا هنوز اقلام موردنظر خود را نخریده است، اما باید بدانید که آن وسایل به او تعلق دارد. اگر می خواهید وسیله ای را از او قرض بگیرید، برای برداشتن آن از کودک اجازه بگیرد و بعد از اتمام کارتان از او بابت اشتراک گذاری آن تشکر کنید و مطمئن شوید که خواهران و برادران او نیز به نکته توجه داشته باشند.   
اشتراک گذاری فقط مختص به اشیا نمی شود: به کودکان خود آموزش دهید که اشتراک گذاری فقط به وسایل فیزیکی خلاصه نمیشود. اشتراک گذاری همچنین در مورد زمان، نوبت و آموزه های خود است. به کودک خود بگویید که برای خوشحال کردن خواهر یا بردار خود به شما در آماده کردن کیک تولد کمک کنند. اگر دوست او نمیداند که چگونه با خمیر بازی آدم برفی درست کند، او می تواند دانسته های خود را به اشتراک بگذارد و به دوستش آموزش دهد. 
اشتراک گذاری را به یک امر سرگرم کننده تبدیل کنید: انجام بازی های دو یا چند نفره که محوریت آن اشتراک گذاری و انجام کارگروهی است می تواند یک راه موثر برای آموزش اشتراک گذاری به کودکان محسوب می شود. همچنین می توانید داستان هایی را برای فرزند خود بخوانید که این مهارت را در او تقویت کند. نبات ناشر مجله کودک در مجلات خود داستان ها و بازی هایی تعبیه کرده است تا به والدین در آموزش این مهارت مهم کمک کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد