راهکارهایی برای افزایش طول عمر جاروبرقی

جاروبرقی یکی از مهم‌ترین وسایل خانگی است که در صورت آسیب دیدن یا از کار افتادن، به سرعت جای خالی خود را با خرده‌ریزها و تکه‌های آشغال نمایان می‌کند. به این ترتیب، نگهداری و افزایش طول عمر جاروبرقی به اندازه خود جارو کشیدن کلیدی است. در این مطلب با معرفی روش‌های تمیز و نگهداری از جاروبرقی راه‌های افزایش طول عمر جاروبرقی را برای شما بیان خواهیم کرد.

استفاده بلند مدت از جاروبرقی مانند تمام وسایل خانگی دیگر، منجر به استهلاک و کاهش کارایی آن می‌شود. این نکته را وقتی که مکش جاروبرقی شما پایین آمده و به خوبی آشغال‌ها را جمع نکند، متوجه خواهید شد. این در حالی است که با توجه به نکات مهم در افزایش طول عمر جاروبرقی، نگرانی از این بابت تا حد بسیار قابل قبولی کاهش پیدا می‌کند.


تعویض پاکت؛ راهی برای افزایش طول عمر جاروبرقی

اگر جاروبرقی با مخزن آشغال کیسه‌ای دارید که کثیفی‌ها و زباله‌ها را در یک پاکت یکبار مصرف ذخیره می‌کند، همیشه قبل از استفاده از جاروبرقی، خالی بودن آن را بررسی کنید. اکثر این پاکت‌ها دارای خطی در کناره هستند که زمان تعویض آن‌ها را نشان می‌دهد. اگر منتظر بمانید تا پاکت کاملا پر شود، جاروبرقی شما به‌خوبی کار نخواهد کرد، بنابراین زمانی که کیسه تقریبا سه‌چهارم پاکت آشغال جاروبرقی شما پر شد، آن را تعویض کنید. با این کار می‌توانید به افزایش طول عمر جاروبرقی خود کمک بسیار زیادی کنید. اگر کیسه پر باشد و به کارکردن جاروبرقی ادامه دهید، ممکن است به موتور جاروبرقی خود آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کنید.

شستن فیلتر‌های قابل شستشو به‌صورت ماهیانه

اگر جاروبرقی شما فیلتر اسفنجی دارد، آن را بیرون بیاورید و زیر آب سرد بگیرید تا آب خروجی از آن شفاف شود. سپس فیلتر را حدود 24 ساعت کنار بگذارید تا قبل از اینکه دوباره آن را داخل دستگاه قرار دهید، کاملا خشک شود. جاروبرقی شما با یک فیلتر تمیز، آلودگی بیشتری را مکش می‌کند.

انتخاب محل مناسب برای جارو کردن

در تمامی منازل، قسمت‌های خاصی وجود دارند که بیشتر از بقیه نیاز به تمیزکردن دارند. قسمت‌هایی با رفت‌وآمد زیاد مانند درب ورودی، سالن‌های باز و بزرگ، و مکان‌هایی که شما زمان زیادی را در آن سپری می‌کنید، مکان‌هایی هستند که باید جارو کشیدن آن‌ها را در اولویت قرار دهید. با پرهیز در استفاده کردن از جاروبرقی‌ برای تمیزکردن کنج‌ها و سوراخ‌های کوچک خانه، می‌توانید به افزایش طول عمر جاروبرقی خود و سلامت موتور آن کمک کنید.

لوله‌های جاروبرقی

لوله‌های جاروبرقی اجزای مهمی محسوب می‌شوند که حتی یک گرفتگی کوچک در آنها، در صورتیکه به خوبی بر طرف نشود ممکن است برای شما گران تمام شود. در صورتی که به هر دلیلی این اتفاق افتاد، از یک سیخ بلند برای بیرون کشیدن گرفتگی و باز کردن مسیر لوله جاروبرقی استفاده کنید.

باز بودن لوله‌های جاروبرقی نقشی کلیدی در کارکرد مناسب آن دارد. با نگهداری مناسب و رفع گرفتگی‌ این لوله‌ها می‌توانید باعث افزایش طول عمر جاروبرقی شوید.

برس جاروبرقی

فرقی نمی‌کند از جاروبرقی با برس‌های مجزا استفاده می‌کنید یا از جاروبرقی یک تکه، اگر چیزهایی مثل مو و اشیا رشته‌ای در اطراف برس گیر کند، کارایی جاروبرقی کاهش پیدا می‌کند. برای رفع آن می‌توانید با یک قیچی این نوع گرفتگی و گره‌ها را بریده و شل کنید و سپس آنها را با میخ یا چیزی تیز در آورده و دور بیاندازید. این کار باعث افزایش مکش دستگاه و برگشت کارایی مناسب آن می‌شود. به این ترتیب با تمیز کردن برس می‌توانید به افزایش طول عمر جاروبرقی کمک کنید.

اطمینان از عدم پوسیدگی تسمه جاروبرقی به‌صورت ماهیانه

اگر موتور جاروبرقی شما به‌خوبی کار می‌کند اما برس آن نمی‌چرخد، ممکن است تسمه جاروبرقی کهنه شده باشد. هنگامی که درپوش سری را برداشتید، به دنبال یک تسمه مشکی کوچک بگردید که به غلتک برس متصل است. برای بررسی تسمه آن را از طرفین فشار دهید. اگر احساس کردید که پوسیده است یا ترک دارد باید تسمه را تعویض کنید. همچنین اگر تسمه از جای خود خارج شده باشد، یعنی تسمه شل است و برای عملکرد بهتر و افزایش طول عمر جاروبرقی باید آن را تعویض کنید.

دوری از رطوبت در هنگام استفاده از جاروبرقی 

در حالی که این امر برای بسیاری از مردم واضح است، اما کسانی هستند که نمی‌دانند رطوبت چقدر می‌تواند برای جاروبرقی آن‌ها مضر باشد. قسمت‌های خانه مرطوب است مانند فرش خیس را جاروبرقی نکشید، زیرا این کار عمر دستگاه شما را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. از طرفی قراردادن جاروبرقی در محلی که ممکن است رطوبت داشته باشد مانند حمام‌ها و کناره‌های نمناک کمد‌های دیواری، راهی سریع برای سوختن موتور جاروبرقی شما است. در نظر داشته باشید که حتی بهترین جاروبرقی‌ها نیز نمی‌توانند رطوبت را تحمل کنند.

سر هم کردن مجدد قطعات باز شده جاروبرقی 

غلتک برس را فشار دهید تا کاملا در کناره‌های سری جاروبرقی جا افتاده شود. اطمینان حاصل کنید که تسمه محرک به‌درستی سر جای خودش بر روی غلتک برس حلقه شده است. سپس، پوشش را روی سری جاروبرقی قرار دهید و پیچ‌های آن را ببندید. مجموعه تمام این بررسی باعث افزایش طول عمر جاروبرقی شما شده و هرگونه ایراد احتمالی را رفع می‌کند.

لوازم جانبی جاروبرقی برای تزئین نیستند

بیشتر اوقات، هنگامی که جاروبرقی می‌خرید، برس‌ها، لوله‌ها و حتی خرطومی‌های مختلفی به‌عنوان لوازم جانبی جاروبرقی برای استفاده در فضاهایی با دسترسی دشوار یا مکان‌هایی که جارو کشیدن در آن‌ها سخت است، در داخل جعبه قرار دارند. از آنجایی که این لوازم جانبی برای استفاده‌های مختلفی طراحی شده‌اند با مطالعه راهنمای جاروبرقی خود بهترین استفاده را از آن‌ها داشته باشید و از خرابی برس اصلی آن جلوگیری کنید.

دو شاخه و سیم جاروبرقی

آسیب دیدن دو شاخه و سیم جاروبرقی یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود جاروبرقی خراب شود. بیش از حد کشیدن سیم می‌تواند باعث آسیب شود، همچنان که پیچیدن یا گره خوردن آن به سطوح تیز مثل وسایل خانگی مختلف می‌تواند آسیب ایجاد کند.

سعی نکنید از سیم جاروبرقی چیزی را بخواهید که خارج از توان آن است. اگر طول سیم برای رسیدن به تمام نقاط منزل کفایت نمی‌کند، با در آوردن دو شاخه و زدن آن به یک پریز دیگر می‌توانید مشکل را حل کنید. برای همین بهتر است با فشار آوردن به سیم سعی نکنید طول آن را افزایش دهید.

به همین ترتیب سعی کنید از دو شاخه جاروبرقی نیز به خوبی نگهداری کنید. هنگامی که کار جاروبرقی کشیدن به اتمام می‌رسد دو شاخه آن را با کشیدن و موج انداختن بیرون نیاورید. سعی کنید همان رفتاری که با دو شاخه وسایل دیگر مثل شارژر لپ‌تاپ یا دو شاخه تلویزیون دارید را با دو شاخه جاروبرقی داشته باشید. این موضوع می‌تواند به افزایش طول عمر جاروبرقی کمک کند.

آشغال‌های درشت را با جاروبرقی نکشید

همه ما می‌دانیم وقتی یک شی بزرگ مثل سکه داخل جاروبرقی کشیده شود چه می‌شود. همچنین همه ما با صدایی که موقع کشیدن آشغال‌های درشت در جاروبرقی ایجاد می‌شود، آشنا هستیم. کشیدن چیزها و آشغال‌های درشت باعث آسیب دیدن تمیز کننده‌های داخلی جاروبرقی شده و عمر آن را کاهش می‌دهد.

برای همین قبل از شروع وظیفه جاروبرقی کشیدن، بهتر است یک نگاه به محدوده بیاندازید و اگر چیز درشتی پیدا می‌کنید آن را با دست بردارید. همین موضوع در مورد تکه‌های شیشه‌ای و ظروف شکسته نیز صدق می‌کند. برای افزایش طول عمر جاروبرقی لازم است که آشغال‌های درشت را با آن جمع نکنید.

دستمال کشیدن سطوح خارجی بدنه جاروبرقی

اگر جاروبرقی شما پوشیده از گردوغبار یا خاک باشد، در حین استفاده از جاروبرقی، آن‌ها را در اطراف خانه خود پخش خواهید کرد و این گردوغبار می‌توانند فیلترهای دستگاه را نیز مسدود کنند. یک پارچه مرطوب را روی تمام سطح جاروبرقی بکشید تا گردوغبار روی آن پاک شوند. همین کار ساده به افزایش طول عمر جاروبرقی شما و فیلترهای آن کمک بسیاری خواهد کرد. مطمئن شوید که محل اتصال یا قطعات جاروبرقی را نیز تمیز می‌کنید. حذف گردوغبار از این مناطق می‌تواند مهر محکم‌تری بر کارکرد بهینه دستگاه شما باشد.