دلیل کپک زدن مواد غذایی در یخچال

احتمالا همه ی ما حداقل برای یک بار هم که شده، کپک زدگی مواد غذایی، مثل میوه، نان، سبزیجات و… را از نزدیک دیده ایم. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که علت کپک زدن مواد غذایی در یخچال چیست و چگونه می توان از کپک زدن مواد غذایی درون یخچال جلوگیری کرد ! آیا این کپک ها خطرناک هستند ! با ما همراه باشید.

نشانه‌های کپک زدن مواد غذایی چیست

کپک زدن مواد غذایی در یخچال ال جی نشانه‌های مختلفی دارد. قبل از گفتن نشانه‌ها بد نیست این موضوع را ذکر کنیم که کپک یک فرآیند شیمیایی است و این فرآیند می‌‌تواند بافت مواد غذایی را دچار تغییرات کند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

یکی از نشانه‌های کپک‌زدن مواد غذایی، تغییر رنگ آن‌ها است. بدین صورت که ماده غذایی به رنگ‌های مختلف تغییر رنگ پیدا می‌کنند که رایج‌ترین این رنگ‌ها سبز و آبی هستند. یکی دیگر از نشانه‌های کپک زدن مواد غذایی، ایجاد بوی بد است. بسیاری از اوقات پیش آمده است که با بازکردن در یخچال، بوی بدی را احساس کنید. بنابراین به محض احساس کردن بوی بد، باید به دنبال کپک زدن مواد غذایی در یخچال ال جی خود باشید.

از دیگر مواردی که نشانه کپک زدن مواد غذایی هستند می‌‌توان به تغییر مزه اشاره کرد. در این مرحله کار از کار گذشته است و شما احتمالا کمی از کپک را خورده‌اید. کپک می‌تواند به دلیل انجام واکنش شیمیایی، مزه مواد غذایی را تغییر دهد. در این زمان، شما با خوردن کپک، بالافاصله مزه ترش و تلخی را احساس می‌کنید و در همان لحظه باید مواد غذایی را از دهان خود بیرون بریزید و اگر مقدار زیادی از آن را خورده باشید هم بهتر است آن را بالا بیاورید.

کپک های معروفی که در مواد غذایی یافت می شوند کدامند ؟

در مرغ و گوشت کپک ها بیشتر پیدا می شوند. این کپک ها عبارتند از :

Alternaria , Aspergillus , Cladosporium , Botrytis , Penicillium , Fusarium , Geotrichum , Monilia , Geotrichum , Manoscus , Mucor , Mortierella

البته این نوع از کپک ها علاوه بر مرغ و گوشت در بسیاری از مواد غذایی دیگر نیز یافت می شوند. به عنوان مثال مایکوتوکسین ها نوعی کپک می باشند، که در محصولات دانه ای و مغز ها یافت می شوند.

به عنوان مثال در مواد غذایی همچون کرفس، انگور، سیب و… وجود دارند.

علت کپک زدن فضای داخل یخچال چیست ؟

مهم ترین دلیل رشد کپک بر روی دیواره ها و فضای داخل یخچال، رطوبت بالا، چگالش و نشت آب می باشد. این مسئله می تواند بخاطر نشت لوله های انتقال آب در یخچال اتفاق بیوفتند و همین امر باعث ایجاد کپک شود. همچنین گردش هوای درون یخچال ( فن یخچال )، باز و بسته شدن های متوالی درب یخچال نیز از جمله مواردی هستند که باعث تکثیر و انتشار کپک ها می شوند. بنابراین کپک ها به صورت غیر مستقیم ( یعنی از طریق هوا ) نیز می توانند به راحتی منتقل شوند و اگر فضا مهیا باشد ( مثلا یک غذای مرطوب )، به راحتی رشد می کنند. بنابراین با استفاده از ظروف درب دار پلاستیکی تا حد بسیار زیادی می توانید از ایجاد کپک جلوگیری کنید.

آیا کپک مواد غذایی خطرناک می باشد ؟

کپک مواد غذایی به طور کلی و مستقیما باعث مرگ و میر افراد نمی شود، اما برخی از کپک ها می توانند باعث واکنش های آلرژیک و مشکلات تنفسی، مسمومیت شدید و… شوند. اما باید توجه داشته باشید که برخی از کپک ها تولید سم می کنند و باعث ایجاد سرطان می شوند. کپک ها معمولا به صورت یک لایه ی مخملی و یا به صورت ژله ای می باشند. بهترین مکان برای رشد کپک ها، محیط های گرم و مرطوب می باشد. بنابراین اگر یخچال شما دارای افت سرما است و محیط داخل یخچال گرم است، پس احتمال ایجاد کپک وجود دارد. همچنین همانطور که می دانید، وجود کپک برای سلامتی بسیار مضر می باشد. همچنین در صورتی که افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف تری هستند، مثل افراد مسن، کودکان خردسال و یا زنان باردار، از غذا هایی که کپک زده است استفاده کنند، می تواند برای آن ها مشکلات بسیار زیاد و خطرناکی را ایجاد کند.

اهمیت پیشگیری از ایجاد کپک در یخچال

کپک به شدت ناخوشایند است و می تواند در وضعیت جسمانی و سلامتی افراد تاثیر بگذارد. در صورتی که نسبت به کپک حساسیت دارید و با آن تماس دارید، ممکن است دچار مشکلاتی مانند حساسیت گلو، گرفتگی بینی یا حساسیت پوست شوید. همچنین اگر دچار بیماری هایی نظیر آسم هستنید یا سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می باشد، ممکن است با تماس داشتن با کپک، دچار عفونت شدید شوید.

جدا از بحث سلامتی، رشد کپک دخل وسیله ای مانند یخچال بطور حتم بر سلامت و ماندگاری مواد غذایی داخل آن، بوی یخچال و زیبایی و تمیزی داخل یخچال تاثیر منفی می گذارد. به همین جهت جلوگیری از ایجاد کپک در یخچال و یا از بین بردن کپک های یخچال اهمیت زیادی دارد.

مواد غذایی حساس به کپک که در یخچال نگهداری می شوند

موادی که ما در یخچال خود قرار می‌دهیم عمر مفیدی دارند که پس از گذراندن این عمر، شروع به کپک زدن می‌کنند.

(طول عمر همه این مواد در صورتی که هیچ روکش و محافظی نداشته باشند، محاسبه شده است).

  • طول عمر مفید نان ۴ تا ۱۲ روز

  • طول عمر مفید شکلات ۴ تا ۷ روز
  • طول عمر مفید ذرت ۴ تا ۹ روز
  • طول عمر مفید خیارشور ۳ تا ۸ روز
  • طول عمر مفید تخم مرغ ۳ تا ۵ هفته
  • طول عمر مفید میوه جات ۳ تا ۹ روز
  • طول عمر مفید رب گوجه فرنگی ۳ تا ۷ روز
  • طول عمر مفید گوشت ۳ تا ۵ روز
  • طول عمر مفید ۲ تا ۹ روز (پنیر بیشتر از ۵ روز)
  • چگونه می توان از کپک زدن مواد غذایی درون یخچال جلوگیری کرد ؟

    • نظافت منظم یخچال : یکی از نکات بسیار مهمی که می تواند از رشد کپک در مواد غذایی درون یخچال و داخل خود یخچال جلوگیری کند، تمیز کردن منظم یخچال و فریزر، با آب گرم می باشد. همچنین امروزه محلول های تمیز کننده بسیار زیادی در بازار وجود دارند که اصلا هم مضر نمی باشند. و یکی از محلول های بی ضرر، ترکیب جوش شیرین با آب می باشد. شما می توانید توسط این محلول خانگی بسیار راحت و با استفاده از یک پارچه نرم تمامی قسمت های یخچال از قبیل قفسه ها، کشو ها و طبقات یخچال را به خوبی تمیز کنید. برای تهیه این محلول می توانید از یک قاشق غذا خوری جوش شیرین و یک لیتر آب استفاده کنید. این محلول را روی سطوح مد نظر اسپری کنید و سپس بعد از ده دقیقه، سطوح را فقط با یک پارچه مرطوب پاک کنید و سپس با یک پارچه خشک آن را کاملا خشک کنید. همچنین می توانید در صورت نیاز این کار را یک بار دیگر نیز تکرار کنید. برای جلوگیری از رشد کپک در یخچال، می توانید این کار را هر ماه یک بار یا هر دو ماه یک بار انجام دهید. پارچه ای که برای تمیز کردن استفاده کردید را یا دور بیاندازید و یا این که با آب داغ و مواد شوینده به خوبی شستشو دهید. همچنین برای خوش بو شدن فضای داخل یخچال می توانید از لیمو شیرین هم استفاده کنید.
    • خشک نگه داشتن فضای داخل یخچال : یکی دیگر از مواردی که باید همیشه به آن توجه داشته باشید، این است که فضای داخل یخچال باید کاملا خشک باشد. یعنی اگر مایعاتی از قبیل شیر، دوغ، شربت، آب و… به صورت اتفاقی داخل یخچال ریخته شده باشند، باید به موقع پاک شوند و کاملا تمیز و خشک شوند. زیرا همین خشک بودن محیط، باعث جلوگیری از رشد و تکثیر کپک و قارچ می کند. همچنین به یاد داشته باشید که قفسه ها و کشو ها و طبقات را بهتر است تا از یخچال خارج کنید تا به راحتی بتوانید آن را شستشو دهید.
    • بررسی سلامت لاستیک دور درب یخچال : همچنین توجه داشته باشید که لاستیک دور درب یخچال نیز به خوبی تمیز شود. و از سالم بودن لاستیک دور درب مطمئن شوید و در صورت خرابی، حتما آن را تعمیر و یا تعویض کنید. زیرا خرابی لاستیک دور درب می تواند باعث ورود رطوبت و گرما به داخل یخچال شود. و در نتیجه آن مکان ایده آل برای رشد کپک فراهم شود.
    • بررسی منظم مواد غذایی داخل یخچال : همیشه حواستان به مواد غذایی داخل یخچال و تاریخ انقضای هریک از مواد غذایی باشد. مواد غذایی که تاریخ انقضای آن ها تمام شده و میوه و سبزیجات قدیمی که برای مدت طولانی در یخچال مانده اند را باید دور بیاندازید. این مورد به خصوص در رابطه با سبزیجات بسیار پر اهمیت می باشد. سعی کنید مواد غذایی درون یخچال را به صورت روزانه بررسی کنید. اگر غذایی شروع به فاسد شدن و کپک زدن کرد، بلافاصله آن را از یخچال خرج کنید و آن را دور بیاندازید.
    • خشک کردن میوه و سبزیجات : حتما پس از شستن میوه و سبزیجات، ابتدا آن ها را کاملا خشک کنید، سپس داخل یک ظرف در دار ( کاملا خشک )، قرار دهید. و هیچ وقت سبزیجات را بلافاصله قبل از خشک شدن کامل آن ها در یخچال قرار ندهید. میوه و سبزیجات اگر مرطوب باشند، مکان بسیار مناسبی برای رشد کپک ها هستند.
    • هوای اضافی موجود در ظروف را خارج کنید : سعی کنید مواد غذایی را در ظروف در دار و یا کیسه های زیپ دار نگه داری کنید. همچنین هنگام بستن زیپ کیسه ها، حتما هوای اضافی را خارج کنید. حذف هوا ی اضافی، باعث افزایش عمر مفید مواد غذایی و جلوگیری از کپک زدگی می شود.
    • یخچال را در دمای پایین تری تنظیم کنید : پایین بودن دمای یخچال از رشد قارچ ها و کپک ها جلوگیری می کند و غذا ها را از فاسد شدن نجات می دهد. بنابراین حواستان به دمای یخچال باشد و اگر دمای یخچال زیاد است، آن را چند درجه کم کنید.
    • تعمیر یخچال : خرابی یخچال می تواند باعث اختلال در عملکرد یخچال و در نتیجه افت سرما در یخچال شود. بنابراین اگر بنا به هر دلیلی یخچال از لحاظ مکانیکی خراب باشد و سرمای لازم را تهیه نکند، می تواند باعث کپک و فساد مواد غذایی شود. بنابراین در این صورت لازم است تا یخچال توسط یک تکنسین متخصص تعمیر یخچال، بررسی و تعمیر شود.
    • جریان نداشتن هوا در یخچال : اگر هوای داخل یخچال به درستی گردش پیدا نکند، مثلا اگر میزان مواد غذایی درون یخچال زیاد باشد و فاصله ای بین آن ها وجود نداشته باشد، سرما به درستی به قسمت های مختلف یخچال، نمی رسد در نتیجه بخش هایی از یخچال کاملا گرم می شوند و همین امر باعث کپک زدن و خرابی مواد غذایی می شود.
    • خرید محصولات تازه : برای جلوگیری از کپک مواد غذایی، لازم است تا هنگام خرید غذا، اطمینان حاصل کنیم که علائمی از کپک زدگی در غذا وجود نداشته باشد. در واقع غذای مورد نظر کاملا سالم و تازه باشد. به عنوان مثال هنگام خرید میوه و سبزیجات، میوه های سالم و بدون آسیب دیدگی و بدون سیاهی را خریداری کنید. این نکته هنگامی که عجله دارید و زمان کافی برای خرید ندارید، ممکن است نسبت به آن کمی بی تفاوت باشید.