مهم ترین نکات هنگام خرید لباسشویی

ماشین لباسشویی یکی از کاربردی ترین وسایل در اغلب خانه ها است که به نسبت سایر وسایلی که فقط کاربرد دکور آشپزخانه را دارند، بسیار مفید است و البته دارای تنوع مدل هم هست. در واقع هر مدل ماشین لباسشویی دارای یکسری امکانات خاص است که باید در زمان خرید به آنها آگاه بود. 

ماشین های لباسشویی درب از بالا و درب از جلو

در این نوع ماشین لباسشویی ، در قسمت بالایی دستگاه درب ورود خروج لباس قرار دارد و کلیدهای کنترل معمولا روی پنل بالایی قرار دارند.

نوع HE ماشین های لباسشویی درب از بالا ،بازدهی بالا دارند و فاقد هم زن بوده و برای چرخاندن لباس ها از حرکت دهنده استفاده می کنند. فایده این لباسشویی ها این است که برای ورود و خروج لباس نیاز به خم شدن ندارید و برای افراد مسن بهتر است.

اگر از مدل های بازدهی بالا تهیه کنید نسبت به مدل های دارای هم زن آب و انرژی کمتری مصرف می شود اما این مدل ها به پودرهای رخت شویی مخصوص نیاز دارند.ماشین های لباسشویی درب از جلو نسبت به مدل های درب از بالا لباس بیشتری را با مصرف انرژی کمتری شستشو می کند. کلیدهای کنترل این مدل ها در جلوی دستگاه قرار دارد و این نوع ماشین لباسشویی ها بدون همزن هستند.


تسمه ای یا بدون تسمه

برخی ماشین های لباسشویی که قیمت بالاتری دارند فاقد تسمه هستند. در این ماشین لباسشویی ها موتور درپشت قرار می گیرد وبدون تسمه محفظه را به گردش در می اورد. لرزش و تولید سروصدای کمتراز مزایای ماشین های لباسشویی بدون تسمه است.

مدل های بدون تسمه از لحاظ مصرف انرژی بهینه تر عمل می کنند.قدرت موتور در این نوع ماشین لباسشویی ها بیشتر است. اماموتوراین نوع ماشین ها به ضربه و تغییرات ولتاژ حساسیت بالایی دارد.

در ماشینهای لباسشویی تسمه ای سروصدا و لرزش های دستگاه بسیار زیاد است . در صورت پر کردن زیاد ماشین لباسشویی بدون تسمه ، دستگاه تشخیص داده و شستشو را آغاز نخواهد کرداما دستگاه تسمه ای قادر به انجام چنین تشخیصی نیست.

برنامه های ماشین لباسشویی:

برنامه های متنوع تر در انواع برندهای ماشین لباسشویی به شما اجازه می دهد تا بهترین برنامه را مطابق با البسه مناسب انتخاب نموده و نتیجه بهتری را بدست آورید. در بعضی از دستگاههای جدید علاوه بر برنامه های از پیش تعیین شده به کاربراین امکان را می دهد که بسته به سلیقه خود برنامه ای را برای شستشو تنظیم نماید. در صورتی که شما توانایی و حوصله چنین کاری را دارید خرید لباسشویی با این ویژگی خالی از لطف نیست.

 

قفل کودک (child lock)

قفل کودک به کودکان کنجکاو اجازه نمی‌دهد تنظیمات صفحه کنترل را دست بزنند. به این ترتیب آن‌ها دیگر نمی‌توانند به طور اتفاقی برنامه شستشو را دچار وقفه کنند.

 

نمایشگر (Display)

از روی نمایشگر می‌توانید وضعیت شستشو را کنترل کنید. این صفحه‌ها معمولا LEDیا LCDهستند.

 

برچسب انرژی (Energy Label)

این برچسب به شما امکان می‌دهد از میزان مصرف برق و آب و همچنین سروصدای دستگاه مطلع شوید. این میزان از Aتا G دسته بندی شده است. Aکمترین و Gبیشترین هزینه را نشان می‌دهد.

 

آبگیری مجدد (Extra Rinse)

این برنامه به شما اطمینان می‌دهد که ماده شوینده به طور کامل استفاده شده است. باقی ماندن مواد شوینده روی لباس‌ها باعث حساسیت پوستی و سوزش می‌شود.

 

کارکرد نیمه پر (Half Load)

با این قابلیت می‌توانید هنگامی که کار شست وشو به نیمه رسیده یا لباس کمتری داخل ماشین است، از آب و قدرت کمتری استفاده کنید. بسیاری از ماشین‌های امروزی این امکان را دارند که به صورت خودکار بار داخل ماشین را وزن کنند.

 

ظرفیت گنجایش (Load Capacity)

بیشترین مقدار باری است که ماشین می‌تواند تحمل کند. این مقدار در ماشین‌های لباسشویی مختلف متغیر است.

 

پیش شست وشو (Pre-wash)

با این برنامه، لباس‌های بسیار کثیف پیش از آغاز چرخه اصلی شست وشو با دمای پایین شسته می‌شوند.

 

شست وشوی سریع (Quick Wash)

امروزه زیاد شدن مشغله کاری باعث شده است وقت کمتری برای شستن لباس‌ها وجود داشته باشد بنابراین نیاز به داشتن یک ماشین لباسشویی که بتواند این کار را در زمان کمتری انجام دهد بیش از پیش احساس می‌شود. این گزینه علاوه بر شست وشوی سریع، سبب می‌شود از اب و برق کمتری استفاده شود.


۱۲ نکته مهم در زمان خرید ماشین لباسشویی اتوماتیک

این نکات مهم در خرید لباسشویی را لازم است بدانید :

۱- اولین و مهم‌ترین نکته در انتخاب و خرید لباسشویی توجه به استاندارد بودن و رتبه برچسب انرژی آن است. بدون توجه به این فاکتور‌ها هرگز اقدام به انتخاب نکنید. این دستگاه در هفته حدود یکی دو بار استفاده می‌شود. بهتر است قبل از خرید لباسشویی به پارامتر‌های اصلی توجه کنید.
۲- با توجه به تعداد اعضای خانواده و میزان لباسهای قابل شستشو در هر بار ظرفیت لباسشویی را انتخاب کنید و حتما در موقع خرید لباسشویی به این نکته توجه کنید.
۳- لباسشویی‌های تمام اتوماتیک معمولا با حداکثر ظرفیت ۵، ۶، ۷ و ۸ کیلوگرم ساخته می‌شوند.

۴- مسلما میزان پولی که برای خرید لباسشویی در نظر می‌گیرید یکی از عوامل مهم تعیین کننده در انتخاب آن است. اما باید توجه داشته باشید که با کمی بیشتر کردن این مبلغ، می‌توانید گزینه بهتری بدست آورید.
۵- وجود برنامه‌های متنوع در ماشین لباسشویی به شما اجازه می‌دهد که برنامه شست و شو را متناسب با نوع و جنس لباس‌ها انتخاب کنید و نتیجه بهتری نصیبتان شود. بعضی از دستگاههای جدید علاوه بر برنامه‌های از پیش تعیین شده، این امکان را برایتان فراهم می‌آورند که به دلخواه خود برنامه‌ای را برای شستشو تنظیم کنید. در صورتی که توانایی و حوصله چنین کاری را دارید، بدانید که خرید لباسشویی با این ویژگی ها خالی از لطف نیست.

۶- ورودی آب گرم و سرد و یا ورودی تک: در صورتی که محل قرار گیری ماشین لباسشویی به شیر آب گرم نزدیک باشد پیشنهاد می کنیم که دستگاههای دارای دو ورودی آب یا در اصطلاح دو شیر را خریداری نمایید. با این کار در صورتی که شستشوی لباسها در دمای بالاتر انجام شود مقداری از آب گرم از طریق شیر آب گرم تامین می شود و انرژی کمتری مصرف شده چرا که در غیر این صورت المنت دستگاه می بایستی دمای مطلوب آب را تامین کند.
۷- سرعت خشک کن که با واحد دور در دقیقه مشخص می‌شود از دیگر مشخصه‌ها یک ماشین لباسشویی است. اگر برای خشک کردن لباس‌ها محدودیت دارید یا ترجیح می‌دهید که آن‌ها را به صورت نیمه خشک یا خشک از لباسشویی خارج کنید، بهتر است ماشین لباسشویی با دور خشک کن بیشتر انتخاب کنید.

۸- ماشین لباسشویی‌های ایرانی معمولا دور خشک کن ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۰۰ و یا ۸۰۰ دارند. این مشخصه در ماشین لباسشویی‌های خارجی ۶۰۰، ۸۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰، ۱۴۰۰، یا ۱۶۰۰ است. البته این اعداد حداکثر سرعت را نشان می‌دهند دستگاهی که دور خشک کن ۱۲۰۰ دارد، هنگام خشک کردن لباس‌ها می‌تواند با سرعت‌های ۶۰۰، ۸۰۰، ۱۰۰۰ کارکند.
۹ – در اولین روز استفاده خود با احتمال خرابی روبه رو هستند! اما نکته قابل توجه در این زمینه مدت زمان ضمانت و نوع خدمات پس از فروش است پس شما میتوانید در هنگام خرید لباسشویی به این نکته توجه کنید.

۱۰- بیشتر ماشین‌های لباسشویی عرض ۶۰ و ارتفاع ۸۵ سانتی متر دارند. پیش از خرید لباسشویی، فضای مناسب نصب آن را معین کنید.

۱۱- در موقع خرید لباسشویی توجه کنید که ماشین لباسشویی چه امکاناتی را برای شست و شو به شما می‌دهد. شستشو با آب سرد، شستشو با درجه حرارت پایین آب و امکان تعیین تعداد دور آبکشی در دقیقه از جمله امکانات مفیدی هستند که می‌توانند در کاهش مصرف انرژی موثر باشند.
۱۲- ماشین‌هایی که دربشان در قسمت جلوی آن‌ها قرار دارد بسیار کمتر از ماشین‌هایی که درب آن‌ها در قسمت بالا است آب مصرف می‌کنند. بعضی از انواع ماشین‌های لباسشویی با درب از جلو فقط به اندازه ۳۳ درصد دیگر ماشین لباسشویی‌ ها مصرف آب دارند. پس در هنگام خرید لباسشویی به میزان مصرف آب دستگاه هم توجه کنید. شست وشو در ماشین‌های درب از جلو نیز بهتر انجام می‌شود.

برای خرید یخچال به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

امروزه یکی از مباحث داغی که در بازار بین مصرف کنندگان لوازم خانگی و به خصوص یخچال مطرح است این است که آیا یخچال ایرانی بهتر است یا یخچال خارجی ؟ اگر یخچال ایرانی بهتر است یا اگر خارجی، کدام مارک یخچال بهترین است نکات خرید یخچال خوب و با کیفیت چیست ؟ در واقع رده بندی یخچال های ایرانی و خارجی از نظر کیفت و قیمت شاید یه کم سردرگم کننده به نظر برسد و در آخر شخص مصرف کننده به چند پرس و جو در این باره بسنده کند.

هزینه
خرید یخچال، به‌دلیل اهمیت و طول عمر زیادش، کاری پیچیده و سرمایه‌گذاری مهمی است. هنگام خرید یخچال، علاوه‌بر قیمت و طبقه‌بندی دستگاه، فاکتورهای دیگری مثل مصرف برق، گنجایش و فضایی که اشغال می‌کند هم باید مد‌نظر قرار بگیرد. به‌علاوه، یخچال وسیله‌ای است که به‌راحتی چندین سال مهمان منزل یا محل کار شما خواهد بود؛ پس بهتر است یخچالی را انتخاب کنید که برای شما، خانواده یا همکارانتان مناسب باشد.

هزینه‌ای که بابت خرید یخچال می‌پردازید، علاوه‌بر امکانات و رفاه بیشتر، حکم یک سرمایه‌گذاری هم دارد. یخچال‌های رده‌بالا، مصرف انرژی کمتری در مقایسه با یخچال‌های میان‌رده و پایین‌رده دارند و این موضوع باعث می‌شود در چندسالی که قرار است، مهمان خانه یا محل کارتان باشد، تاثیر کمتری روی قبض برق بگذارد. به‌علاوه، به‌دلیل وجود قطعات الکترونیکی بیشتر و قطعات مکانیکی، استهلاک مدل‌های رده‌بالا کمتر بوده و نیاز کمتری به هزینه‌ی سرویس و تعمیر خواهد داشت؛ بنابراین بخش قابل‌توجهی از هزینه‌ای که برای خرید یک یخچال رده‌بالا می‌پردازید، به مرور زمان پوشش داده می‌شود.

فارغ از این موضوع، مهم‌ترین فاکتور در خرید یخچال مثل هر نوع کالای دیگری، مقدار هزینه‌ای است که برایش در‌نظر گرفته‌اید. ممکن است ساعت‌ها وقت بگذارید و به یخچال مورد‌نظرتان برسید و بعد متوجه شوید که قیمتش چند برابر بودجه‌ای است که برای خرید آن کنار گذاشته‌اید، به‌خصوص اینکه بازه‌ قیمتی یخچال‌ها خیلی گسترده است و از یخچال‌های چند‌صد هزار تومان تا چند‌ده میلیون تومان وجود دارد؛ پس بهتر است پیش از شروع، تعیین کنید که دقیقا چقدر می‌خواهید برای یک یخچال هزینه کنید.

 گنجایش و ابعاد
اکثر یخچال‌ها، فارغ از رده‌بندی و کلاسشان، با گنجایش‌های مختلفی عرضه می‌شوند؛ این عدد، با واحدهای فوت یا لیتر اندازه‌گیری می‌شود. ظرفیت، نشان‌دهنده‌ی تمام فضای قابل‌استفاده‌ی یخچال است. شرکت‌های سازنده‌ یخچال، معمولا گنجایش کل دستگاه را کمی بیشتر از میزان واقعی اعلام می‌کنند؛ بنابراین بهتر است که هنگام خرید با گنجایش مورد‌نظر، یخچالی تهیه کنید که ظرفیت اسمی بیشتری از ظرفیت مورد نیاز شما داشته باشد.

گنجایش یخچال، فاکتور مهمی است که می‌تواند به‌تنهایی، خرید یک یخچال را لغو کند. اول اینکه باید فضای آشپزخانه را در‌نظر گرفته و با‌توجه به فضایی که برای یخچال اختصاص داده‌اید، سراغ گنجایش مورد نظرتان بروید.

مورد بعدی اینکه برای رسیدن به بهترین کارایی سیستم خنک‌کننده‌ی یخچال، باید چند سانتی‌متر، اطراف و پشت یخچال خالی باشد تا جریان هوا قطع نشود. در ضمن، بسته به رده‌بندی یخچال، فضایی هم باید برای باز شدن کامل درهای آن و همچنین فاصله تا دیوار یا کابینت برای هواکشی دستگاه، در‌نظر‌گرفته شود.

مصرف انرژی وسیله

صرفه‌جویی در مصرف انرژی وظیفه همه ماست. پس اگر می‌خواهید محصولی مانند یخچال بخرید، باید به میزان مصرف برق آن هم دقت کنید. در هنگام خرید به برچسب‌های وسیله توجه داشته باشید؛‌ برچسب‌های مصرف انرژی هر دستگاه برقی اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار می‌دهند.

این را هم به یاد داشته باشید که هر چقدر وسیله‌ای بزرگ‌تر باشد، احتمالا مصرف انرژی بیشتری دارد؛‌ مگر اینکه دارای ساختار خاصی باشد و فناوری‌های نوینی در آن به کار گرفته شده باشد. خرید یخچالی با مصرف انرژی متعادل هم قبض برقتان را معقول و مناسب نگه می‌دارد و هم در ابعاد کلان برای طبیعت و محیط‌زیست بهتر است.

یخچال های ساید بای ساید

این مدل از یخچال به دلیل ظاهر زیبایی که دارند، توانسته اند محبوبیت بیشتری را نسبت به سایر مدل های یخچال های دیگر کسب کنند و جز پرفروش ترین یخچال ها در ایران می باشند، بیشتر برای خانواده های کم جمعیت تر مناسب می باشند زیرا ظرفیت فریزر این یخچال ها برای خانواده هایی که مصرف روزانه بالایی دارند مناسب نیست و شما را مجبور به پرداخت هزینه ای برای خرید یک فریزر جدا خواهد کرد.

یخچال های هتلی

این یخچال ها به دلیل کوچک بودن قابل نصب در اکثر مکان ها می باشند و مناسب برای مکان هایی است که جای  کافی برای قرار دادن یخچال های بزرگ ندارند، اما این نقطه ی مثبت در واقع تبدیل به یک نقطه ضعف دیگری شده که سازنده جای کافی برای قرا دادن جا یخی و فریزر نداشته است.

یخچال های دو درب

اگر آشپزخانه ی کوچکی دارید بهترین گزینه برای شما یخچالی دو درب می باشند، ظرفیت فضای داخلی و فریزر یخچال های دو درب بسیار پایین است، اما بهترین گزینه ی فی الحال برای آشپزخانه ی کوچک شما، همین یخچال های دو درب می باشد، عموما با رنگ سفید تولید می شوند ظرفیت داخلی آنها بیشتر از ۱۶ فوت بالاتر نمی رود و اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه های خود هستید بهترین گزینه برای شما یخچال دو درب است.

یخچال دوقلو

اگر خانواده ای پر جمعیت دارید و به دنبال یک یخچال فریزر بزرگ با فضای داخلی و فریزر بزرگ هستید یخچال دوقلو بهترین گزینه ای است که می توانید انتخاب کنید، اما به دلیل اینکه قیمت این مدل از ساید بای ساید ها کمی بیشتر است بهتر است در انتخاب خود دقت کنید.

نکات فنی خرید یخچال

برای اینکه انتخاب شما به میزان بودجه ای که صرف خرید یخچال می کنید، انتخابی کاربردی تر و هوشمندانه تر باشد بهتر است در خرید یخچال به این موارد و آپشن ها توجه کنید چرا که هر چه این موارد در یخچالی که با بودجه ی خود هر چند کم، تهیه می کنید بیشتر باشد، می توان گفت انتخاب شما ایده آل تر می باشد.

برفک زدایی و تصفیه هوا هم در سالم نگه داشتن یخچال بسیار مهم است، حال اگر به صورت اتوماتیک باشد می تواند کارآمد تر باشد، چرا که علاوه بر راحت تر کردن کار ما در برفک زدایی در مصرف برق و جیب شما صرفه جویی می کند، همچنین اینکه جنس لاستیک دور درب و بدنه چه چیزی باشد، در نگهداری بیشتر مواد غذایی تاثیر مستقیم دارد، معمولا برای کیفیت بیشتر، در بدنه از کربن و جنس لاستیک دور درب را از مواد ضد باکتری تولید می کنند.

محفظه ی صفر درجه و بار خانگی، از مواردیست که ضروری بودن آن بستگی به نیاز شما دارد، اگر روزانه خرید می کنید چون معمولا این محفظه تنها برای مواد غذایی تازه کاربرد دارد، پس به شما پیشنهاد می شود، همچنین بار خانگی هم می تواند در سالم نگه داشتن و طول عمر بیشتر یخچال شما کمک کند.