نکات مهم در خصوص تعمیرات لوازم خانگی

ارزیابی هزینه تعمیرات :

 اولین مطلبی که در هنگام تعمیر یک دستگاه باید مدنظر داشته باشید هزینه تعمیرات است.

ممکن است هزینه ی برطرف کردن ایراد دستگاه به اندازه ای بالا باشد که خرید یک دستگاه جدید منطقی به نظر برسد.

در مورد برآورد هزینه تعمیر دستگاه بهتر است از یک تعمیرکار مجرب کمک بگیرید.

عمر مفید دستگاه :

یکی از فاکتورهایی که  پیش از تعمیرات باید مدنظر داشته باشید مدت زمانی است که از کار کردن دستگاه سپری شده است. هر کدام از وسایل برقی دارای عمر مفید تقریبی هستند که در این بازه زمانی دارای عملکرد مطلوب و مصرف انرژی مناسبی هستند. زمانی که عمر مفید یک دستگاه سپری شده است و دستگاه با یک مشکل اساسی مواجه شده است که تعمیر آن هزینه بالایی دارد شاید بهتر باشد به دنبال خرید یک دستگاه جدید باشید.

البته در مورد عمر مفید دستگاه به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت محصول، میزان استفاده از دستگاه ، نحوه محافظت از دستگاه و مواردی از این دست در طول عمر مفید یک دستگاه تاثیرگذار هستند. بنابراین یکی از عواملی که می تواند طول عمر مفید یک دستگاه را به طور محسوسی افزایش بدهد نحوه مناسب استفاده و نگهداری از وسایل برقی می باشد. زمانی که عمر مفید یک دستگاه سپری شده است با توجه به استهلاک بالا و افزایش هزینه مصرف انرژی تعویض دستگاه مقرون به صرفه خواهد بود.

تعمیرات مکرر دستگاه :

یکی دیگر از فاکتورهایی که تعویض یک دستگاه را مقرون به صرفه می سازد خرابی مکرر یک دستگاه است. ممکن است بسیاری از ما با دستگاه های قدیمی مواجه شده باشیم که چند روز پس از تعمیر، دستگاه دو مرتبه دچار یک مشکل جدید می شود.

بایدتوجه داشته باشید که این خرابی های گوناگون و مکرر دستگاه تا جایی می تواند ادامه داشته باشد که در ظرف مدت کوتاهی هزینه تعمیرات این دستگاه قدیمی از هزینه خرید یک دستگاه جدید بیشتر بشود.

اگر یک دستگاه در طول سال چندین بار با مشکلات مختلفی مواجه می شود بهتر است  به فکر خرید یک دستگاه جدید باشید. در این حالت علاوه بر اینکه هزینه تعمیرات زیادی به مصرف کنندگان تحمیل می گردد عملا دستگاه برای آنها قابل استفاده نیست و در واقع مصرف کنندگان تنها اقدام به صرف هزینه تعمیرات برای یک دستگاه می کنند که اصلا مقرون به صرفه نیست.

چگونه لوازم برقی منزل خود را تعمیر کنیم؟

داشتن زندگی بهتر نیازمند فکر هوشمند است. چرا که امروزه لوازم برقی از امکانات بالایی در کنار کیفیت مناسب در اختیار شما قرار گرفته است که فقط از شما نگهداری و تعمیر به موقع می‌خواهد. آیا این چیز زیادی است؟ ممکن است نگران هزینه‌های تعیر لوازم خانگی باشید، ولی این هزینه‌های کوچک کجا و هزینه‌هایی که ناچارا به هنگام سوختن یکی از این لوازم برقی خواهید داد کجا! حال تصور کنید شما تنها با یک فکر هوشمندانه و یک اصول نگهداری مناسب تا چه حد می توانید در هزینه‌های اضافی زندگی جلوگیری کنید! بایستی نکته های ریزی را رعایت کنید که در مقابل کوچک بودنشان تاثیر بسیار بزرگی در سالم بودن آنها خواهند داشت. به عنوان مثال یکی از این نکات این است که در اطرف یخچال، چیزهایی دیگر از قبیل اجاق گاز و یا ماشین لباسشویی را قرار ندهید و همچنین یکی از نکات اساسی که بایستی بدانید فاصله‌ای است که باید بین یخچال و زمین وجود داشته باشد. یا بر روی درب یخچال را با انواع بطری های سنگین، پر نکنید چرا که موجب شکستن درب می شود و از عمر یخچال می کاهد. همچنین در مورد نگهداری ماشین لباسشویی نیز دقت کنید که هیچ زمانی بیش از توان دستگاه، لباس در داخل دیگچه آن نریزید و در شستشوی ماهانه دیگچه حتما توجه نمایید تا زنگ نزند و کارایی اش را از دست ندهد. یادتان باشد تعمیر و سرویس ماشین لباسشویی خود را به زمان خودش انجام دهید و هیچگاه خودتان بدون دانش و آگاهی دست به تعمیر ماشین لباسشویی نزنید.

یکی از مشکلاتی که برای ماشین ظرف شویی اتفاق می افتد این است که ظروف را به خوبی خشک نمی کند. علت ممکن است مربوط به نقص در المنت یا ترموستات وسیله باشد. در این صورت برای تعمیر ماشین ظرف شویی، باید وسیله را از برق جدا کنید. سپس وضعیت سیم ها و مدارهای الکتریکی دستگاه را کنترل کنید. اگر تخصصی در این مورد ندارید، توصیه می کنیم حتماً از کارشناس فنی نمایندگی مجاز، برای این کار کمک بگیرید.

در حالت دیگر ممکن است ترموستات خراب باشد. ترموستات ماشین ظرف شویی، حکم یک دماسنج را دارد. در این حالت است که ترموستات به خوبی عمل نکرده و قبل از خشک شدن ظرف ها، دستگاه خاموش می شود. برای رفع این عیب، حتماً اتصالات ترموستات باید توسط یک مولتی متر کنترل شود.

برای تعمیر ماشین ظرف شویی که درب آن بسته نمی شود، باید لولای در و اتصالات پلاستیکی مربوط به آن، بررسی شود و در صورت خرابی، تعویض گردد. اگر ماشین ظرف شویی نتواند به خوبی ظرف ها را تمیز کند، علت در کثیفی فیلتر دستگاه است. برای رفع این عیب، باید نسبت به تمیز نمودن فیلتر اقدام کرد.

در مورد عیب یابی و تعمیر ماشین لباس شویی، توجه به برخی نکات، حائز اهمیت است. پس از اینکه نصب ماشین لباس شویی توسط متخصص فنی نمایندگی انجام شد، ممکن است بلافاصله پس از نصب و یا به مرور زمان، وسیله برقی دچار برخی مشکلات شود. اگر ماشین لباس شویی روشن نشود، باید تمامی اتصالات مربوط به سیستم برق رسانی به دستگاه را چک کرد.

اگر به هر دلیل، ماشین لباس شویی دارای نشتی آب بود و یا نتوانست آبگیری کند و یا آب را از داخل دیگ لباس شویی خارج نکرد، علت در سیستم های ورودی و خروجی آب است. برای تعمیر ماشین لباس شویی در این حالت، باید مسیرهای ورود و خروج آب را کنترل کرد. شیلنگ ها را از نظر نشتی آب بررسی نمود. پمپ دستگاه نیز حتماً باید بررسی و کنترل گردد.

مشکلات اساسی که برای انواع یخچال به وجود می آید، اختلال در سیستم برودت، گرم شدن بیش از حد داخل یخچال، خرابی لاستیک درب یخچال و تولید سر و صدا از موتور یخچال در هنگام کار کردن است. برای تعمیر یخچال، بهتر است ابتدا سیستم درجه بندی داخلی یخچال که مربوط به تنظیم دماست، بررسی شود. علت اصلی عدم سرمایش کافی یخچال، به اختلال در گاز داخل لوله های یخچال است. درب یخچال باید از نظر سلامت لاستیک اطراف آن کنترل شود.

به طور کلی برای تعمیرات لوازم خانگی برقی، بهتر است ابتدا عیب دستگاه را مشخص کنید. یخچال، ماشین لباس شویی و ماشین ظرف شویی، از مهم ترین و پیچیده ترین لوازم برقی هستند؛ پس تعمیر این نوع دستگاه ها حتماً باید توسط فرد ماهر انجام پذیرد.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد